אוברול - חלק 1

 

 

לא מעט פעמים מישהו מתקשר או מגיע ושואל לגבי אוברול. לא עובר זמן רב עד שמתברר שהנגן לא כל כך יודע מה זה אוברול ושהכלי שלו לא באמת צריך את זה. המושג מושרש אצל נגנים רבים אבל המשמעות האמיתית שלו לא ברורה.

המושג הגיע מפני שבעבר היו סדנאות מיוחדיות לאוברול. אלה היו מקומות שבדרך כלל לקחו כלים וחידשו אותם מבחינה מכנית ואסתטית. לא רק שהחליפו את כל מה שאפשר להחליף, אלא גם ציפוי חדש היה חלק סטנדרטי מהתיקון. מכל מיני סיבות הדברים השתנו וכיום תיקון כזה כבר לא נפוץ. אפשר להגיד שציפוי מחדש יצא מהאופנה ובצדק. במקומו נפוץ האוברול המכני שבו בסוף התיקון הכלי חוזר למצב מכני ונגינה הטובים ביותר ללא ציפוי חדש.

 

מצב הכלי בסוף התיקון אינו הדבר היחיד שמבדיל בין אוברול לבין תיקונים אחרים. השאלה היא גם מה מצב הכלי לפני התיקון. באוברול (מכני) ישנם תמיד תיקונים מכניים רבים, שיפור מנגנונים וקישורים, החלפת הכריות, השעמים והלבדים (לפעמים בחומרים טובים ומודרניים יותר). רוב הכלים לא במצב שדורש כזה תיקון. תיקונים של עיקומים וכיפופים בדרך כלל מוערכים בנפרד.

 

בנוסף, אי אפשר לשפוט את מצב הכלי מהמראה שלו או ההרגשה בזמן הנגינה. יכול להיות שכלי מלוכלך מאוד אך כל מה שנדרש הוא ניקוי. אולי בעיה בכרית עליונה מפריעה כל כך שהכלי בקושי מנגן, אך החלפה של אותה כרית מחזירה את הכלי לחיים. לעומת זאת, לפעמים ניתן לנגן אך יש קושי מסוים, ומתברר שהבעיה היא בעצם שילוב של המון בעיות קטנות והכלי כן דורש אוברול מכני.

 

נניח שכלי מסוים באמת במצב רע כל כך שיש צורך בתיקון של הרבה בעיות מכניות והחלפת כל החומרים, זאת אומרת אוברול... או שאולי לא? גם אם כלי במצב כל כך רע, לפעמים ישנן כריות מסוימות שעדיין פועלות כמו שצריך ללא בעיה ולא משפיעות על דברים אחרים. במקרה כזה ניתן לוותר על תיקון מיותר שלהן ולהחליף אותן במועד מאוחר יותר. לתיקון כזה לא הייתי קורא אוברול. לפעמים ישנו מצב הפוך, כפתורים מסוימים כביכול לא בעייתיים בעצמם, אך כוונון שלהם ביחד עם כפתורים אחרים בעיתיים וללא החלפת הכריות בכל אותו אזור תהיה בעיה.

 

במקרים שאין ברירה והכלי באמת צריך אוברול, מה זה אומר בדיוק? גם על זה אין תשובה חד משמעית. בכל כלי הבעיות יכולות להיות דומות אך שונות. אוברול לשני כלים שונים יכול לכלול תיקונים שונים במחירים שונים. לדוגמה, סקסופון מקצועי של ינאגיסווה שזקוק לאוברול לא בהכרח יהיה בעל חורים עקומים במיוחד או חופשים דרמטיים במכניקה. לעומת זאת, סקסופון מדגם סטודנטים מאוחר של קון, שגם הוא זקוק לאוברול, כנראה יהיה בעל חורים גליים ועקומים, חופשים משמעותיים במכניקה ובנוסף בעיות תכנון שמקשות על התיקון. לפעמים אפילו לא משתלם לבצע אוברול, אבל זה תלוי בכלי.

 

אם הכלי שלכם דורש תיקון אל תחששו מיד שהוא זקוק לאוברול. כדאי לבדוק אותו אצל מתקן שיוכל לייעץ מה התיקון המתאים. במאמר אוברול - חלק 2 תוכלו לראות תיאור של אוברול ומה נעשה בו.