אוברול - חלק 2

 

אם קראתם את החלק הראשון (אוברול - חלק 1) אתם יכולים להבין טוב יותר מהו בעצם אוברול. בעמוד זה אסביר מה נעשה באוברול כאשר כלי באמת זקוק לו. כמו שהסברתי בחלק הראשון, אוברול של כלי מסוים יכול להיות שונה מאוברול של כלי אחר, מכיוון שהבעיות בו לא בדיוק זהות. ההסברים והתמונות במאמר זה הם של סקסופון אלט של יאנגיסאווה. למרות שהרעיונות בדרך כלל דומים יכולים להיות הבדלים שנובעים מסוג הכלי. אוברול לקלרינט או לחליל שונה מבחינות מסוימות, אך הרעיונות דומים ברובם.

 

 

מה בעצם נעשה באוברול? התשובה הקצרה היא שכל הכריות והחומרים הרכים מוחלפים והכלי מגיע למצב מכני אופטימלי. אחת הסיבות העיקריות היא מצב הכריות. הסקסופון מיסודו בעל פשרות מכניות. בעצם ישנה קפיציות במתכת המכניקה עצמה ובנוסף משתמשים בחומרים רכים יותר למניעת רעש. הבנת הפשרות היא המאפשרת להגיע לדיוק המרבי. בניית סקסופון ללא אותן פשרות תגרום לכלי כבד בצורה אבסורדית, רועש בצורה בלתי נסבלת ובעל פשרות נוספות, גרועות בהרבה.

ניסיתי סוגים רבים של כריות ואני מעדיף להשתמש בכריות קשות יחסית, אך אפילו בהן ישנה רכות מסוימת. במשך השנים הכריות מתקשות יותר ויותר, עד שבסופו של דבר הן קשות מדי מכדי לאטום או לשמור על כוונון, הכלי דולף, ולא ניתן לתקן את הבעיה ללא החלפתן. כאשר כריות רבות (לפעמים אפילו כל הכריות בכלי) מגיעות למצב כזה, בדרך כלל דרוש אוברול. כאשר הכריות מאיכות טובה והכלי במצב טוב באמת, יכולות לעבור הרבה שנים עד שהכלי יהיה זקוק לאוברול. שמירה וניקוי של הכלי גם כן יכולים לעזור מאוד. בתמונה למעלה כרית במצב בעייתי במיוחד. לא רק שהתקשתה, אלא ממש נקרעה. ניתן לראות שהלבד כהה ולא לבן כמו שהיה פעם וקשה מאוד.

 

באוברול הכלי מפורק לגמרי. בתמונה ניתן לראות את הסקסופון העירום, אפילו הגוף והקשת מופרדים. בכלים מודרניים החיבור מתפרק ללא הלחמה ולפעמים יכול לדלוף (גם בכלים בעלי חיבור בהלחמה יכולה להיות דליפה).

הגוף, הפעמון, הכפתורים וכל שאר החלקים נבדקים. יכולים להיות שקעים ממכות או שהגוף עצמו יכול להיות עקום. לפעמים הקשת מתעקמת והפעמון זז, אפילו אם הכלי לא קיבל מכה, וגם זה גורם לדליפות.

 

אחת הבעיות שעלולות להתגלות תוך כדי פירוק הכלי היא ברגים תקועים. ככל שהכלי ישן ומוזנח יותר הסיכוי למצוא ברגים תקועים גבוה יותר, אך יש לכך גורמים נוספים. ישנן מגוון דרכים לשחרור ברגים תקועים והשיטה תלויה בסוג הבורג ובמצבו. ברוב המקרים ניתן להציל את הבורג כך שאפשר להשתמש בו שוב. במקרים שלא, הבורג מוחלף. לפעמים בעייתי למצוא בורג מתאים ובמקרים אלה מתאימים בורג דומה או מייצרים בורג חדש. מספר הברגים התקועים ומצבם יכול להשפיע מאוד על משך העבודה ועל מחיר האוברול.

 

עוד פרט שצריך לבדוק הוא אם החורים ישרים. כדי להגיע לרמת דיוק גבוהה החורים צריכים להיות ישרים מאוד. ישנן לא מעט סיבות לחורים עקומים. הנפוצה ביותר היא, תאמינו או לא, שזהו המצב שבו הכלי יצא מהמפעל. הסיכוי לחורים ישרים גבוה יותר בכלים טובים ויקרים, אך גם הם לא מחוסנים מפני הבעיה. לא אכנס להסברים הטכניים שגורמים לבעיה בייצור הכלים, אך אני יכול להגיד שנדיר למצוא כלי עם חורים ישרים (כולל דגמים מקצועיים ויקרים). סיבה נוספת לחורים עקומים יכולה להיות מכות שהכלי מקבל במשך השנים (אפילו מכות עדינות שלא שמתם לב אליהן), בעיקר אם הגוף עקום או שישנם שקעים. עוד סיבה, נדירה יותר, היא נזק מתיקון לא מוצלח.

 

בתמונה ניתן לראות דוגמה לחור עקום. הבדיקה הראשונית היא די פשוטה. מכניסים נורה מיוחדת אל תוך הכלי ומניחים בלוק ישר לחלוטין על החור. כפי שניתן לראות, יוצא אור. בצד ימין של התמונה נראה אותו חור לאחר היישור וההבדל ברור.

ישנן שיטות שונות ליישור חורים והשיטה נבחרת לפי סוג העיקום, גודלו ומיקומו. מדי פעם נתקלתי בנגנים החוששים מיישור החורים. כאשר תיקון זה נעשה על ידי אדם עם כישורים וכלים מתאימים אין שום סיבה לחשוש ולא ייגרם כל נזק. כמו בתיקונים קודמים שהזכרתי, כמות החורים העקומים, סוג העיקום, וכו'

יכולים להשפיע על כמות העבודה הנדרשת ועל מחירו של האוברול.

 

באוברול בדרך כלל מנקים את הכלי. זה לא הכרחי ותלוי בבחירה של הנגן. נגנים מסוימים שומרים מאוד על ניקיון הכלי וקורה שלמרות מצב מכני גרוע הכלי דווקא נקי מאוד. לפעמים המצב הפוך, הכלי מאוד מלוכלך אך אינו זקוק לאוברול כלל.

 

בתמונה ניתן לראות דוגמה לאזור מלוכלך ולאחר ניקוי אפשר לראות את השתקפות המצלמה. אפילו חשוב יותר לנקות את הצירים, במיוחד אם ישנן שאריות של שמן לא מתאים. גם את הברגים והקפיצים כדאי לנקות. לעתים אלה דורשים ניקוי יסודי יותר, אפילו מכני, למשל לניקוי חלודה. פנים החורים, בעיקר החורים הקטנים בחלק העליון של הכלי, נוטים לצבור לכלוך על דפנותיהם.

אחד החלקים החשובים באוברול הוא תיקון והידוק המכניקה. הבדלים בין כלים יכולים להיות גדולים מאוד וישפיעו מאוד על כמות העבודה הדרושה. במכניקה בדרך כלל הכוונה בעיקר לחופשים בין צירי הכפתורים לתומכיהם, בינם לבין כפתורים אחרים, או חופשים בכפתורים סביב הברגים, שהוא הבעייתי ביותר והקשה ביותר לראות.

בתמונה הבאה החצים מצביעים על ההפרדה בין תומך לשני צירי הכפתורים שמצדדיו. לא ניתן לראות חופש כלל, אך הבעיה היא שמראה יכול להטעות. חופש במידה שמפריעה לא תמיד אפשר לראות בעין. סוג התיקון תלוי גם כאן בסוג הציר ויכול להשתנות אם הכפתור בעל ציר בורג מוט או בורג שפיצי, סוג הבורג הספציפי, מידת החופש, וכו'.

חופשים במכניקה ישפיעו על דיוק סגירת הכריות, במיוחד בכריות הנסגרות על ידי קישורים. לאחר תיקון המכניקה ישנו עוד נושא והוא כוונון. כאן משתמשים בחומרים המודבקים אל הכפתורים או לפעמים אל גוף הכלי. באותה תמונה ניתן לראות מספר דוגמאות. הלבד הלבן מודבק אל גוף הסקסופון. אל רגלי הכפתורים מודבק שעם. מעל הרגליים מובדק סוג של תרכובת שעם וגומי לצורך הקישור. סוג החומר נבחר לפי מטרתו ומיקומו הספציפיים. החומרים בתמונה הם החומרים המקוריים, ובמקרה זה החברה עשתה בחירה חכמה. ישנם כלים שבהם הבחירה הרבה פחות מוצלחת.

למשל כאן, הלבד מודבק אל הגוף כדי לרפד את נחיתת הכפתורים. השעם מרפד את הנחיתה וגם שולט על גובה ואיזון הכפתורים וניתן לשייפו בקלות יחסית. החומר המודבק בקישור הוא תרכובת שעם, חומר קשה יותר משעם, פחות מעיך, תכונה קריטית לקישור. גם עובי החומר חשוב. בקישורים בדרך כלל החומר דק יותר לצורך דיוק מרבי. החומר המשמש לריפוד נקבע בעיקר (אך לא רק) לפי גובה הכפתור הרצוי. במקרים מסוימים גם צורת החומר המודבק חשובה, לדוגמה עובי משתנה לאורכו. בתמונה הבאה ניתן לראות מגוון חומרים. לכל חומר תכונות משלו, יתרונות וחסרונות, והמטרה היא לקבוע איזה חומר הוא המתאים ביותר לכל מטרה.

לאחר כל התיקונים המכניים, הכריות מוחלפות. כאשר הכפתורים נלחצים הכריות מפתחות טביעה מהשוליים של החור. פעמים רבות כלים מגיעים כשבכריות טביעות עמוקות מאוד. לעתים זה קורה מנגינה אך לפעמים השתמשו בכריות רכות מאוד ו/או שהוצמדו בכוח אל החורים ליצירת אותן טביעות. זוהי דרך לפצות על מכניקה לא מדוייקת.

לאחר תיקון המכניקה, יישור החורים ושימוש בחומרים מתאימים, ניתן להגיע לדיוק רב בהרבה ונדרשת רק טביעה קלה כמו שרואים בתמונה הבאה.  התקנת הכריות בצורה כזאת נותנת הרגשה חיובית ומדויקת יותר בנגינה ותגובה מהירה של הצלילים.

אני מקווה שעכשיו ברור יותר מה באמת נעשה באוברול. אחת הטעויות הנפוצות היא הנטייה לחשוב שאוברול הוא בסך הכול החלפת הכריות. שהו באמת חלק חשוב, אך כל אותם תיקונים קריטיים אחרים הם אלה שגורמים להחלפת הכריות להיות משמעותית. נתקלתי בכלים שבהם הוחלפו הכריות, אך ללא יישור החורים או ללא תיקונים מכניים חשובים, ולא הייתה ברירה אלא לעשות אוברול מחדש. במקרים אלה נעשו פשרות כדי לחפות על אותן בעיות, אך בסופו של דבר התוצאה היא פחות מדויקת ומחזיקה מעמד פחות זמן.